22 Eylül 2012 Cumartesi

Prof. Dr. M. Gazi Yaşargil kısa bir süre için geldiği Türkiye'de dört hastayı ameliyat etti, dört konferans verdi ve dört video sunumu yaptı.
ANKARA (Medimagazin)
Amerika Birleşik Devletleri'nde çalışabilmesi için, kendisine özel kanun çıkarılan ve beyin cerrahisi alanında dünyanın en önemli isimleri arasında gösterilen Prof. Dr. M. Gazi Yaşargil, Özel Bayındır Hastanesi Nörolojik Bilimler Merkezi'nin konuğu olarak Türkiye'ye geldi. Türkiye'de kaldığı dört gün boyunca eğitim seminerleri veren Yaşargil, bu süre içerisinde beyin cerrahisinde uygulanan son teknikleri hekimlere gösterdi.
Özel Bayındır Hastanesi Nörolojik Bilimler Merkezi ile gerçekleştirilen programda, bir dizi konferans veren Yaşargil, yaptığı ameliyatlarda da kendisini izleyen 100 kadar hekime video konferans sistemi aracılığıyla canlı yayında bilgi verdi.
Bayındır Hastanesi'nde gerçekleştirilen eğitim programına katılan hekimlerden, katılım ücreti alınmazken, Prof. Dr. Yaşargil de amacının Türkiye'deki eğitime katkı sağlamak olduğunu söyledi. Eğitim programı süresince optik astrositam, sol parietal kitle, pons gliomu ve IV. ventrikülde kitle gibi zor 4 beyin tümörü operasyonu yapan Yaşargil, bu ameliyatlardan da ücret almadı. Hastaların diğer tüm masrafları da Özel Bayındır Hastanesi tarafından karşılandı.
Arkansas Üniversitesi'nde meslek yaşamını sürdüren Yaşargil Türkiye'de bulunduğu süre içerisinde verdiği konferanslarda, neopallial tümör operasyonu, cerrahi nöroanatomi, limbik ve paralimbik tümörleri cerrahisi, beyin sapı tümörü operasyonu, beyin sapı tümörlerinin cerrahisi, intraventriküler tümör operasyonu, intraventriküler tümörlerinin cerrahisi konularında bilgi verdi.
Gazi Yaşargil'in eşi ameliyathane hemşiresi Dianne Yaşargil de düzenlenen eğitim programı çerçevesinde Türkiye'de eksikliğinin hissedildiği belirtilen nöroşirürji ameliyat hemşireliği konusunda değişik eğitim hastanelerinden seçilen 10 hemşireye eğitim verdi. Dianne Yaşargil, ameliyathane düzeni, setlerin hazırlanışı ve kullanılışı konuları hakkında operasyonlar sırasında bilgi verdi.
"Başarının sırrı başarıya hazır olmak"
Gazi Yaşargil Türkiye'de ilk kez yaptığı ameliyatlar dizisi ve eğitim programının ardından basın mensupları ile buluştu. Yaşargil, sohbet havasında geçen basın toplantısında soruları cevaplarken kendisinin ölümünden sonra bedenini hangi ülke isterse kadavra olarak kullanılmak üzere vereceğini söyledi. Prof. Dr. Yaşargil, başarılı bir hekim olabilmesinin sırının sorulması üzerine, "başarılı olmamın sırrını çok çalışmaya ve böylece başarıya hazırlıklı olmaya bağlıyorum" dedi.
1OO beyin cerrahı
Bayek A.Ş. Genel Müdürü Bülent Kiymir, Bayındır Hastanesi Nörolojik Bilimler Merkezi'nin Prof. Dr. M. Gazi Yaşargil ile birlikte düzenlediği "Beyin Tümörlerinin Mikrocerrahisi" konulu eğitim programı çerçevesinde, Türkiye'nin çeşitli şehirlerinden katılan 100 beyin cerrahının dört gün boyunca Prof. Dr. Yaşargil'in yaptığı ameliyatları canlı olarak izleme ve tartışma imkanı bulduklarını söyledi.
Memlekette çalışmayı çok istedim
Prof. Dr. M. Gazi Yaşargil eğitimini tamamlamak üzere yaklaşık 60 yıl önce Türkiye'den ayrıldığını belirterek, "Memleketime gelip çalışmayı çok istedim. Ama şartlar uygun olmadı. Hep memleket dışında çalıştım.
Bugüne kadar Türkiye'de ameliyat yapmamıştım. Ancak bu sene ameliyathane yapısı, havalandırması, teknik donanımı, alet ve edevatıyla her şeyin bulunduğu ve uygun bir ortam sağlanması ile Türkiye'de ameliyat yapma imkanı buldum. Burası, kadrosu ve teknik donanımıyla dünyanın sayılı hastanelerinden birisi diyebilirim. Bayındır Hastanesi her türlü çalışma ortamını hazırlamıştı" dedi.
Daha çok çalışmak lazım
Tıbbın tüm ilerlemesi, tedavi ve teknolojik imkanların gelişmişliğine karşın sürekli olarak çalışmanın gerekliliğini vurgulayan Gazi Yaşargil, özellikle gençlere yatırım yapılması ve onların iyi bir şekilde yetiştirilmesi gerektiğini söyledi. Yaşargil, bunun için gerekli imkanların var olduğunu da sözlerine ekleyerek "Gençlere vücudumuz nasıl çalışıyor, nasıl bir yapıya sahip anlatmamız lazım. Tıpta büyük ilerlemeler var ancak asıl meseleyi çözebilmiş değiliz. Şunu bunu yapın diyoruz, şöyle korunun, böyle korunun diyoruz ama kanser nereden tam geliyor bilemiyoruz. AIDS hala çözülemedi, SARS yüzlerce can aldı hala çözülemedi. Bunları çözmek için daha çok çalışmamız lazım. Beynimizi geliştirmemiz lazım. Bol bol okuyup araştırmamız lazım. Düşünün verem hastalığı tekrar artış gösteriyor" dedi.
Ölünce de kadavra olarak hizmet etmek isterim
Eğitimin büyük önem taşıdığını belirten Yaşargil tüm dünyada tıp eğitiminin bir bölümünde kadavra kullanıldığını, Türkiye'ye geldiğinde bu konuda sorun yaşanıp yaşanmadığını sorduğunu ve eskiye nazaran daha az sorun yaşandığını öğrendiğini belirtti. Yaşargil, "Ben de ölünce hangi ülke isterse kendimi kadavra olarak vereceğim. Bu konuda küresel bir düşünceye sahibim. Genç insanlar beynimi açıp içine baksınlar. İçeride ne var, ne yok görsünler. Bu organ nasıl bir yapıya sahip, nasıl çalışıyor incelesinler. Özellikte tıpta gelişim ve eğitim için yüksek maliyet gerekiyor. Her şeyi devletten beklememek lazım. Bireyler olarak bizler de üzerimize düşeni yapmalıyız" diye konuştu.
Hep gençler diyorum
Dünyada ameliyatların artık mikrocerrahi yöntemiyle robot teknolojisi kullanılarak yapıldığını kaydeden Yaşargil "Pek çok yeni yöntem ve teknikler uygulanıyor. Bu uygulama ve yöntemler ile teknolojiler 10-15 sene sonra Türkiye'de de uygulanmaya başlanacak. Şimdiden gençlerimizi buna hazırlamalı, bu konularda bilgilendirmeliyiz. Gençlerin bunları öğrenmeleri, yarınlarımız için çok önemli. Ben bu yüzden hep gençler diyorum. Biz gençliğimizde ezik büzüktük. Şimdiki gençlere bakıyorum dimdikler. Bir şey konuşurken dimdik yüzünüze bakıyorlar. Dilimizde iddia edilenin aksine bozulmadı, daha anlaşılır bir halde. Bu beni memleketim adına sevindiriyor" dedi.
Dokuz bin ameliyat
Sağlık için beynin korunması, gelişimi içinde bol bol okumak ve egzersiz yapmanın gerekli olduğunu belirten Yaşargil, beyin sağlığı için özellikle sigara ve alkolden kesinlikle uzak durulması gerektiğini, kendisinin her ikisini de kullanmadığını söyledi. Yaşargil gürültü, çevre ve görüntü kirliliğinin de beyni yorup yıprattığını kaydetti. Mikrocerrahi yöntemiyle bu güne kadar 9 bin ameliyat yaptığını söyleyen Yaşargil, "Ameliyata girerken hep korkmuşumdur. Düşünün doğanın yarattığı en ilginç ve karmaşık yapısına müdahale ediyorsunuz. Hastalarımla yeni doğmuş çocuk gibi ilgilenirim. Hasta ayıldığı zaman elimi tutmasını sıkmasını istemem. Direkt dilini çıkarmasını isterim. Hasta dilini çıkarmadan bir yutkunur, dilinin üzerini temizlemeye çalışır. Düşüncesi dilinin üzerinde tükürük görmememdir. Bu bir sosyal davranıştır. Eğer hasta bunu yapıyorsa, durumu iyi demektir. Ancak o zaman evime gidip huzur içerisinde uyurum" dedi.
Başarının sırrı hazırlıklı olmak
Mesleği ve yaşamında yakaladığı başarıyı neye borçlu olduğu sorusu üzerine, başarılı olmak için başarıya hazırlıklı olmak gerektiğini söyleyen Yaşargil, "Şans hazırlıklı olanla beraberdir diye bir söz vardır.
Ben yetiştiğim çevre, aile ve okuduğum okullarla iyi hazırlanmıştım. Çok çalıştım, hazırlandım ve yurtdışına öyle gittim. Orada da çok çalıştım halada çalışıyorum. Çalışmak hazırlıklı olmak demektir. Başarıyı da hazırlıklı olmak getiriyor diye düşünüyorum" dedi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder